dinsdag 7 mei 2013

De eerste woon-werk rit op de Merida


Vanwege een vakantie heb ik vandaag mijn eerste woon-werk rit op de Merida gemaakt. Ik heb nog geen fietstassen gekocht en daarom was het even behelpen om mijn spullen mee te nemen. Het zou een mooie dag worden, dus kon ik het regenpak dit keer ook wel thuis laten. Met een tas achterop (onder de snelbinders) en een zijtas kon ik alles ruimschoots meekrijgen.  Vandaag ook maar eens kijken welke spullen ik beslist iedere keer heen en weer moet zeul. Ik werk momenteel op twee locaties en kan moeilijk kiezen welke stukken ik meeneem.

Al bij de eerste trappen bleek dat ik iedere keer met de achterkant van mijn schoen de zijtas aantikte. Ik moet dus kijken naar een iets andere vorm tas of dat de tassen iets verder achterop de bagagedrager gemonteerd kunnen worden. Wellicht kan de bagagedrager zelf ook nog iets naar achteren.

De ondersteuning voelt net als bij het eerste testritje goed en soepel aan, hoewel je snel gewend raakt aan de ondersteuning.  J Op de turbo stand heb ik steeds een snelheid van rond de 27 km/uur. Voor mijn gevoel moet ik toch iets meer moeite doen bij het trappen dan ik gewend was bij de vorige fiets die met een voorwielaandrijving was uitgerust. Ik ging er bij de Batavus vanuit dat ik maximaal 25 km/uur kon halen voordat hij mij ging “tegenwerken”. Maar blijkbaar lag die snelheid toch hoger, gezien het feit dat ik niets sneller op mijn werk ben. L

Op het display wordt tijdens het rijden aangegeven hoeveel trapondersteuning de motor geeft. Het valt op dat dit ver onder de 50% is, misschien maar tussen de 25 en 30 procent. Dit moet er volgens mij toch op duiden dat de motor ver onder zijn kunnen blijft. Meer ondersteuning moet mogelijk zijn en dus ga ik ervan uit dat dat ook bij hogere snelheden makkelijk kunnen.
 
 
Bij aanvang van de terugweg bleek het toch niet zo’n mooie dag te zijn gebleven als verwacht, het regende namelijk. Gelukkig nog niet zo heel erg hard. Direct na de eerste kilometer gaf het display aan dat de batterij voor de heenreis 20% van zijn totale capaciteit had verbruikt. Omdat de wind licht in mijn voordeel stond, trapte ik al snel boven de 27 km/uur waardoor de trapondersteuning in zijn geheel wegviel.  Met deze wind was een snelheid van 29-31 km/uur vrij makkelijk vol te houden. Snelheden daarboven wil ook wel, maar dan moet de conditie wel een stukje verbeteren. Ik moet het echter wel afleggen tegen een fiets forens op een lichtere sportfiets. L

Tijdens het fietsen heb ik toch de neiging dieper voorover te willen zitten en ik ben ongemerkt ook op zoek naar een bar-end, maar als ik dat wil, dan moet het stuur aan de uiteinden wat worden ingekort.
 
 
En ja, het zadel wordt toch een kwestie van wennen of op zoek naar een andere.

Geen opmerkingen: