dinsdag 23 april 2013

Vandaag is de e-bike afgeleverd

 
Vandaag kwam de doos met m'n e-bike. T'is toch wel een heel gewicht zo'n fiets, dat merk je
meteen als je hem uit de doos tilt.
 
 
Trappers er gelijk maar aan gedraaid, zadeltje op de goede hoogte ingesteld en het stuur op een toerniveau gezet. Doordat ik de standaard stuurpen direct heb laten veranderen voor een verstelbare, is dat een fluitje van een cent.
 
 
En dan kun je het natuurlijk niet laten..........
 
Wat meteen opvalt is dat hij lekker strak in de bocht ligt. Lijkt wel een racefiets. Voelt echt anders aan dan een gewoon frame met Bosch motor. Hij lijkt niet alleen sportief, maar voelt ook echt sportiever aan en daar koos ik uiteindelijk ook voor bij de definitieve keuze.

Doordat ik de fiets heb ingesteld met een zithouding waarbij ik wat rechterop kom te zitten, heb ik ook vrijwel direct een houten achterwerk. En toch ben ik wel wat gewend. Het zadel dat Merida standaard op de fiets zet, is eigenlijk gemaakt voor een wat diepere zithouding (voorover). Dat wordt dus nog aanpassen. Maar er staat op mijn pimplijst ook niet voor niets een ander zadel. Moet eerlijk bekennen dat de vering in de zadelpen van de "oude" Batavus ook wel een fijne bijkomstigheid was.

De traploos instelbare naafversnelling is echt een mooie vinding. Geen gepruts meer tussen een te zware of te lichte versnelling. Nee, ik bepaal zelf wat de juiste versnelling is. Enige wat even wennen is dat de aanduiding van de weerstand precies omgekeerd werkt als mijn gevoel zou aangeven. Maar dat kan ook aan mij liggen.

 
De trapondersteuning werkt prima. Ondersteund in feite op die momenten dat ik het ook daadwerkelijk wil en gaat niet met me aan de loop zoals bij de Batavus (die ik hiervoor een aantal maanden gebruikte. zie eerdere blog )
Maximum snelheid ligt op 27 km/uur, maar dan wel bij de maximale trapondersteuning. Wat opvalt is dat bij één ondersteuningsniveau lager de maximale snelheid maar terugzakt naar 26 km/uur. Dat is maar een hele kleine interval. Geeft meteen aan dat er meer in het motorretje zit dan 27 km/uur. In de blogs op internet wordt ook vaak de verwachting uitgesproken dat de DU25 motor (die tot 25 km/uur ondersteund) wel eens dezelfde motor kan zijn dan de DU45 (die toe 45 km/uur ondersteund)

Tijdens mijn eerste proefrit heb ik ook een aantal keren getest met de ondersteuning volledig uit. Bij de Batavus was dat geen optie. Het leek dan net alsof je door de weerstand van magneten moest trappen om vooruit te komen. Bij deze Merida met de Bosch motor voel je helemaal geen tegenwerking. Heel soepeltjes haal je hier zonder de trapondersteuning ook 25 km/uur mee. Het zou best eens zo kunnen zijn dat ik met wind mee daarom misschien wel nooit de trapondersteuning aan zal zetten. Uitgezonderd de baaldagen ;-) Scheelt ook weer op de levensduur van de batterij. Overigens was dit ook wel één van de argumenten om te kiezen voor een fietst met Bosch motor.

De Merida is uitgevoerd met schijfremmen en dat merk je. Nu ik de fiets wat vrijer kan testen, valt me op dat schijfremmen bij deze snelheden heel erg aangenaam zijn. Je staat resoluut, doch beheerst stil. Je hebt geen enkel moment het gevoel dat je de macht over de fietst kwijt raakt. Mijn ervaring met velgremmen (racefiets) is toch een compleet andere, maar dan gaat het wel een tikkie ;-) harder.
Overigens heb ik eerder ook veel ATB toertochten gereden met een ATB die ook uitgevoerd was met schijfremmen. Dit beviel met slecht weer ook uitermate goed. Je had altijd remvermogen. Dit in tegenstelling tot velgremmen en de velgen bleven ook nog eens langer heel (zand, remmen, schuren!)

De fiets ziet er verder strak uit. Zwarte velgen, zwarte spaken, zwart frame, eigenlijk alles zwart. Mijn kleur. De velgroene strepen hadden wat mij betreft niet gehoeven. Ook jammer is dat er zeer dikke kabel nodig is voor het regelen van Nuvinci N360achternaaf. Ik had deze kabel graag langs de onderkant van de buis weggewerkt gezien of nog liever in de buis.


Tot zover de eerste bevindingen.

Geen opmerkingen: