zaterdag 16 februari 2013

Testrit op de e-bike van het jaar 2013

Vandaag in Rijssen de e-bike van het jaar 2013 getest bij Fietsplus Bloemendaal. Prachtige zaak. Ik kom om de Merida e-bike te zien en om een eerste ritje op de e-bike van het jaar 2013 te maken, de Trek TM500+. Maar in de kelder zie ik met een schuin oog de Cervélo racefietsen die me toe lachen.  Maar nee, we komen voor een e-bike. Dit wordt tevens mijn eerste ervaring met een Bosch motor aangedreven fiets.

Na een uitvoerige voorlichting wordt een nieuwe dames Trek LM500 uit de showroom gehaald waarop ik een testritje mag maken.



Gewenning aan de nieuwe computer op het stuur duurt niet lang. De aandrijving voelt direct vertrouwd aan en ondersteund wanneer ik dat wil. Echt anders dan de voorwiel aangedreven e-bike waarop ik nu fiets. Maximale snelheid ligt op 27 km/uur. De fiets die ik heb meegekregen is een beetje te klein, maar voelt verder goed aan. De trek LM500 heeft een Nexu 8 naaf. Helaas heeft deze fiets geen dichte kettingkast. Maar dit heb ik bij een e-bike met Bosch motor ook nog niet gezien. 
Aan de hydraulische Magura HS11 velg remmen moet ik ook even wennen. Dit gaat dan om de keuze en niet omdat ze niet naar verwachting werken. Ik zou graag of schijfremmen of rollerbrakes op de fiets willen hebben.
Op het oog vind ik de zwarte TM500+ aanzienlijk mooier, maar deze is alleen met derailleur te krijgen en dat wil ik niet.



In het andere groepje fietsen staat een Merida. Mooie uitvoering. Voor deze fiets krijg ik later in de week een aanbieding.

...De aanbieding die Bloemendaal mij vervolgens heeft gemaild is aantrekkelijk, hoewel het wel een 2012 uitvoering betreft. Ik haak echter af omdat de fiets te klein is en van een derailleur is voorzien.

Na het bezoek wordt mijn wensenlijst wel uitgebreid. Ik wil een verstelbare/kantelbare stuurpen, zodat ik wat hoger op kom te zitten.