donderdag 21 februari 2013

Testrit op de Marida

Vandaag in Zwolle een Merida van dit jaar (2013) uitgeprobeerd. Deze e-bike ziet er sportiever uit dan de eerder geteste Trek. Hoewel ik de zwarte Trek TM500 ook wel erg mooi vind.



De fiets die ik mag testen is de Merida E-spresso 410 EQ. Ook weer met een derailleur uitgevoerd en ik heb het al eerder aangegeven dat ik geen derailleur wil. Op mijn wensenlijstje is overigens inmideels de NuVinci N360 HR naaf komen de staan. (Mede door de blog van Bert en de nieuwe blog van Mark.) En dan kom je uit op de Merida E-spresso 400 EQ.



Ik had al eerder aangegeven dat ook op mijn wensenlijstje een verstelbare/kantelbare stuurpen is gekomen.
Na de testrit heb ik met Merida contact gezocht over de juiste maat van de fiets. Via de rekenmethode op de website van Merida en in de winkel waar ik de Merida heb getest kwamen we uit op een hoogte van 57. Maar ik had het gevoel dat ik toch op een kinderfiets reed met maatje 57. Na bestudering van de framematen, bleek H61 slechts 3 cm hoger uit te komen dan de H57. de Maatvoering wordt bepaald door de zitbuis en deze is schuin. In de praktijk is deze fiets dus maar 3 cm hoger. De zadel-stuurpen verhouding komt ook beter uit bij de H61.
Via facebook heb ik hieromtrent contact gezocht met Merida. Samen met hen en een afbeelding van mij op de fiets adviseerden ze mij ook een H61 te nemen.

Inmiddels is mijn wensenlijstje ook alweer uitgebreid met een SQlab 621 zadel.

Wensenlijstje tot nu toe:
- Dichte kettingkast;
- Bosch motor op de trapas;
- Maximale snelheid boven de 25 km/uur; (DU45 motor ipv DU 25)
- Accu 400 watt;
- Voorlicht via naafdynamo voorzien van stroom;
- Minimale breedte van de banden;
- Ook redelijk te gebruiken als gewone fiets al accu leeg is;
- Demonteerbaar frame voor mogelijke installatie van een riemaandrijving;
- NuVinci N360 HR naaf;
- Verstelbare/kantelbare stuurpen;
- SQlab 621 zadel.