maandag 30 juli 2012

Ervaring op de racefietst

De afgelopen week heb ik mijn woon-werk op de racefiets afgelegd. Met de gewone fietst duurde het ritje zo rond de 45 minuten. Met de e-bike was dit 35 minuten en met racefiets een half uurtje. Ik rij op de racefietst niet harder dan 27 km/uur. Ik wil pertinent niet tot nauwelijks transpireren. (Douchen kost me te veel tijd en dan ben ik geneigd toch de auto te pakken.) Omdat ik een verleden heb als wedstrijdfietser heb ik nog wat overschot.

Wat direct weer duidelijk werd is dat een rugzak op de rug toch niet zo heel fijn is. Het broeit al gauw en des te zwaarder de rugzak des te meer last van de rug. In het verleden lag mijn werk aan de andere kant van mijn woonplaats. Ik heb toen het merendeel van het woon-werk verkeer afgelegd op de racefietst en 's winters als het donker was pakte ik de ATB. Met de smalle bandjes van de racefiets in het donker was voor mij toen geen optie.

Mocht het weer in Nederland altijd droog zijn, dan licht mijn voorkeur bij de racefiets, maar helaas. Op de ATB is eigenlijk ook geen optie op dit traject. Het fietspad ligt grotendeels onder bomen, altijd nat dus. En in de herfst komt daar het nodige blad en takken bij.