maandag 23 juli 2012

Mijn eerste ervaring met een e-bike

De eerste week met een e-bike zit er op. Deze week stap ik over op mijn racefiets. Het is mooi weer en de e-bike gaat weer terug naar de eigenaar.

Het is wel duidelijk voor mij dat er een e-bike gaat komen. Je trapt zonder al te veel moeite lekker door, ondanks de tegenwind. Ik kan op één accu lading heen en terug en dan is de accu nog niet helemaal leeg. Als ik 's morgens vertrek dan voel je heel goed dat je hulp krijgt van een electromotor. Na een aantal minuten ben je hier wel aan gewend en valt dit je eigenlijk al niet meer op. :-(

Wat verder opvalt bij deze type fiets is dat je amper hoeft te trappen en dat de Batavus de maximale snelheid passend bij de gekozen instelling opzoekt. De fiets heeft 3 instellingen, Low, Medium and High. Op de hoogste stand haalt de fiets een snelheid van rond de 25 km/uur. Wil ik sneller dan remt de fiets mij enorm af. In feite is het niet te doen om boven deze gemaximaliseerde snelheid te komen. Dit kost veel te veel inspanning. Ik had na 400 meter de tong al op de schoenen toen ik dat probeerde.

De aandrijving in het voorwiel geeft mij wel het gevoel dat de fiets de baas is als je gaat trappen. Als je er niet op bedacht bent dan gaat hij ervan door. Zoals gezegd zoekt de fiets de maximale snelheid op ook al trap je bijna niet.  Je moet dus wel opletten wat je doet, vooral in drukke situaties.