woensdag 19 augustus 2015

Domme fout gemaakt

Voor de zomervakantie reed ik voor de 2e keer sinds de aanschaf van mijn e-bike lek. Het moet ergens op de heen weg gebeurd zijn, want toen ik 's middags de fiets wilde pakken was het voorbandje plat.

Omdat ik geen zin had om te plakken of om de binnenband te wisselen, besloot ik om de band op te pompen en te kijken hoever ik terug naar huis zou komen. Keertje pompen onderweg was natuurlijk ook nog mogelijk. Mijn eerste foute beslissing. Op drie kwart van de terugweg, begon het voorbandje al een beetje te driften, maar met een beetje achterop het zadel zittend dacht ik het huis nog wel op een redelijk normale manier te kunnen halen. Halen deed ik het, maar had het beter niet kunnen doen.

De dag erna was ik vrij, dus besloot de klus maar op te schuiven tot de volgende dag. Tweede foute beslissing. Omdat ik vrijdags vrij was en tijd genoeg had, kon ik het klusje redelijk op m'n gemak klaren. Te veel tijd, betekent te veel tijd voor domme dingen. Ik haalde de buitenband eraf en zag direct dat ik de binnenband (net als bij de eerste lek) over de halve lengte van de band kapot gereden was. De binnenband had toch een keertje plat tussen de velg en en wegdek gezeten.

Om de binnenband te kunnen vervangen, moest het wiel eruit. Was kennelijk niet al te fris, want ik dacht toch echt dat de vooras in het wiel niet lekker meer ronddraaide. Tijd genoeg om daar wat tijd aan te besteden. Niet doen, niet doen. Toch gedaan. En dan kom je van de regen in de drup. Hoe haal je dat los, hoe zit dat draaitje van de naafdynamo nu vast, trek, oeps, knap. "Heb nu twee dingen in handen die niet meer aan elkaar kunnen, dacht ik bij mezelf. Hoe kun je daar dan ook aan gaan trekken. En waarom heb je de andere kant van de as niet losgehaald. Dat zal wel op de tekening van de beschrijving staan. Je had tijd genoeg om die te bestuderen, maar dacht het dus zo wel te kunnen."

Nou ja, kapot. Het duurt nog even voordat het licht weer aan moet eind september, tijd genoeg om over een oplossing na te denken. Eerst maar eens verder kijken naar de naaf. Ondertussen wat wakkerder geworden, kwam het eerste heldere moment van de dag boven drijven. De draad van de dynamo is nu stuk, dus er is (nu) iets stuk, maar is er echt wel wat aan de hand met de as van het wiel. Het is toch logisch dat die stroever draait! Er zit toch een dynamo in, suk...l.

Asje maar weer gemonteerd, aan het wieltje gedraaid en de weerstand was nog hetzelfde. Dat kon dus achteraf niet anders. Zucht......

Het is nu inmiddels eind augustus. Moet op zoek naar een oplossing.

Oplossing 1, de draad naar de dynamo verbinden met de accu van de motor.
Oplossing 2, een apart accuutje of batterij-pack aan de de verlichting koppelen.

Heb oplossing 2 vanmiddag maar aan 12GoBiking voorgelegd.

We wachten verder wel even af.

Geen opmerkingen: