zaterdag 21 december 2013

Het weer, Vieze fiets, Ga voor kwaliteit, Stand van zaken probleempjes

Goed weer

Nog een paar keer op de fiets naar mijn werk dit jaar en dan zijn we er klaar mee. Heb het regenpak de afgelopen weken maar 2 keer hoeven te gebruiken. De kou blijft nog weg, hoewel ik daar niet zoveel moeite mee heb. Sneeuw ben ik daarentegen niet zo dol op. Goed weer voor de tijd van het jaar dus.
's Morgen is het overigens net te koud om zonder handschoenen te fietsen, maar te warm voor winterhandschoenen. t'Is het zoeken naar een goede balans tussen de kou, de warmte ontwikkeling van je lichaam en de juiste kleding. Daarom niet te snel de handschoenen aan en niet te snel een mutsje op. Als alternatief voor de handschoenen, gebruik ik hele dunne alternatieven. Deze zijn van een vergelijkbare stof gemaakt, als waarvan Craft ondershirts worden gemaakt. Ze nemen net de koude rijwind weg en als het echt heel erg koud wordt doe ik ze onder de normale handschoenen.





Vieze fiets

Ondanks het goede weer, zijn de wegen in dit jaargetijde wel nat en blijven nat. Gevolg is dat veel water met viezigheid op spat en dat is te zien.









Ik had al eerder geschreven dat ik dit bovenmatig vond. Het ligt zelfs bovenop het spatbord!








Discussie op het forum

Ondertussen loopt de discussie op het forum op Tweakers.net lekker verder. Leuk om te volgen. Onderliggende toon in de discussie blijft wel de kostprijs. Ik kan dan alleen zeggen dat je toch voor kwaliteit moet gaan, ondanks dat deze fietsen stevig aan de prijs zijn. Je hebt het wel over een vervoermiddel waar je dagelijks afhankelijk van bent, niet om de haverklap onderweg mee wilt stilstaan en toch ook voor een groot aantal jaren mee wilt kunnen doen.
En hoe je het wend of keert, kwaliteit moet je betalen. Op mijn fiets liggen ten opzichte van de goedkopere e-bikes, relatief dure buitenbanden. Maar hiermee heb ik wel banden die een lage rolweerstand hebben en minder snel lek rijden. Dat is me wel wat euro's waard.

Schwalbe Marathon Supreme
Deze lichte toerband van Schwalbe heeft dankzij een zachter rubbermengsel op de zijkant van het loopvlak een uitstekende grip in de bochten (zelfs bij nat wegdek). De antileklaag wordt gevormd door een extreem fijnmazig weefsel, High DensitySpeed Guard, dat lekbestendig is als geen ander weefsel in de bandentechniek. Tegelijkertijd is de band half zo zwaar als veel andere toerbanden.
Loopt zeer licht, weegt weinig en heeft een behoorlijke levensduur.


Stand van zaken liggende probleempjes

Ondanks de dure fiets, heb ik nog wel wat kleine probleempjes.

Draaischakelaar Nuvinci naaf

Zo werke de draaischakelaar niet optimaal. Tijdens het fietsen draaide de schakelaar steeds weer terug naar een lichtere stand. In de afgelopen weken heb het vervangende onderdeel van de importeur uitvoering getest. Hiermee is het probleem verholpen. Met dank aan Fallbrook


Niet goedwerkende batterij klem

Paar week geleden heb ik over dit probleempje contact gezocht met 12GoBiking, Bosch en met Merida. Omdat ik niet in de buurt woon van 12GoBiking, boden ze me aan om het defecte onderdeel op te sturen. Helaas gebruikt ik dagelijks mijn fiets en was dit geen optie. Bosch reageerde redelijk snel en gaf aan dat het bewuste onderdeel niet door hen werd gemaakt. En ondertussen blijft het stil bij Merida. Het probleempje dat zich voordoet, is overigens geen overkomelijk probleem, maar wel irritant. Wil nog een poging wagen om Merida via Facebook te benaderen.

Wegvallen van de Badassebikes Chiptuning Box

Al eerder gemeld dat de Box van Badassebikes soms wegvalt. Ik ben hierover nog ingesprek met Badassebikes en verwacht in de komende week een nieuw exemplaar. Testen dus maar weer.






 

Geen opmerkingen: