dinsdag 26 maart 2013

Testrit Batavus Garda E-go




Na een weekje vertraging is de Batavus Garda E-go binnengekomen bij de plaatselijke dealer. Op het eerste oog een degelijke fiets. De fiets is in tegenstelling tot de Trek TM500 en LM500 uitgevoerd met een 400 watt accu in plaats van een 300 watt accu. Dit is een sterk punt. Minder sterk is de afwerking van alle kabels. Net als bij mijn huidige in gebruik zijnde Batavus E-bike is de accu kabel simpel afgewerkt met een plastic kabel binder. Dit kan beter. Hier heeft Trek beter over na gedacht.

De testrit verloopt soepel. De moor ondersteund weer wanneer ik dat wil en zelfs tegen de wind in haal ik bijna 27 km/uur. Deze fiets is overigens ook uitgevoerd met hydraulische Magura HS11 velgremmen. Hierdoor krijg je net als bij de Trek een boel kabels.

Echt sterk bij deze Batavus is de dichte kettingkast. Inmiddels heeft Sparta ook een e-bike met Bosch motor en een dichte kettingkast. Maar dit is een dames. Een dichte kettingkast is in feite wel belangrijk omdat ik de fiets het hele jaar gebruik.

Conclusie:

- Degelijke fiets;
- Dichte kettingkast;
- Naast de Merida een echte optie.

Aanvulling:
( 7 mei 2013 ) Min puntje is het ontbreken van de naafdymano om het voorlicht te voeden. Bij de versie die bestemd is voor de buitenlandse markt, worden de fietsen wel voorzien van een naafdynamo en hoef je niet meer te hannesen met batterijen.